~Jalan Kenangan~ Sangdewi~

Sepanjang jalan kenangan, banyak kisah yang datang dan ditinggalkan, banyak cerita yang dijadikan teladan dan sempadan.Sepanjang jalan kenangan semalam yang tidak pernah padam, kenangan hari ini yang terus bersemi, kenangan akan datang yang akan menjelang.Sepanjang jalan kenangan ini, di sini aku berdiri atas nama insani.

Tuesday, May 23, 2006

18 MEI-Malam semalam makan makanan yang sedap dengan 3 orang teman, tak jauh dari rumah. Rambang mata nak makan macam-macam, atas meriah penuh meriah. Ingat nak makan ala-barat tapi bila sampai kat situ, selera mula goyah. Selera kampung memang begitulah.

Hari ni macam biasa ke pejabat, lepas tu ke RS pula. Buat jadual penuh `dia' untuk beberapa bulan ke hadapan juga.

19 MEI-615pagi dah bangun, pagi ini ada wawancara dia di HotFM, TV3. Pertengahan jalan, singgah beli McD, tapi tak membuka selera. Sampai di TV3, memang tepat waktunya. Wawancara penuh ceria berlangsung 1jam lebih lamanya. Aku kemudian ke RS, membantu kerana biasanya hari Jumaat agak ramai pelanggan. Seterusnya abang A datang, mahu bertanyakan perancangan. Kemudian disusuli Papa pula, yang datang bersama peguam, sambung lagi perbincangan.

Teman dari seberang, juga pengurus pada penyanyi R datang, makan-makan dan berbincang lagi, macam-macam rancangan. Seterusnya dia menjemputku di RS, ada wawancara di KLFM pula malamnya. Berlangsung satu jam setengah di KLFM dan seterusnya wawancara untuk satu rancangan remaja. Masa dimanfaatkan sepenuhnya. Dalam perjalanan pulang dia bertanyakan jadualnya dan jadualku untuk esok harinya. Aku bilang tidak ada apa-apa, diajak ke tempat yang memang kusuka. Nantikan esok saja jawabnya.

20 MEI- Dari pagi sudah di RS, alhamdulillah agak ramai orang hari ini. Jadinya aku tidak ikut dia, Papa, anak2ku dan yang lain2 ke tempat yang memang ingin aku pergi. Tidak mengapalah, mungkin bukan hari ini. Aku di RS hingga ke malam hari, berlanjutan kerana teman dari seberang datang lagi. Berbincang berjam-jam lamanya, aku sendiri tak menyedari.

Siang tadi juga, teman-teman sz ada datang untuk makan tengah hari dan selebihnya memyambut hari jadi. Heheheh..memang tak sangka betul, sempat aku tiup lilin dan potong kek, gara-gara ZZ yang mahu menyambutnya sekali. Terima kasih sangat! Tak mudah buat orang ingat! Kek, lilin, makan,foto, minum, sembang, gelak, ketawa, petang itu semuanya bererti. Lebih dari makna hari jadi.

21 MEI- Bangun pagi kerana hari ini akan ada sejarahnya sendiri. PSNN akan menyertai sukan pertamanya hari ini. Sekolah PSNN mengadakannya setahun sekali namun inilah yang pertama kali. Aku dengan bangga pagi itu pergi dengan Papa membawa PSNN ke tempat acar sukan diadakan. Sudah kuberikan semangat dan dorongan. Aku kira PSNN begitu teruja, senyuman terpancar dan dia juga nampak bersemangat ceria.

PSNN masuk dua acara iaitu lari dalam guni dan bawa (tolak) bola golf dengan kayu golf mainan. PSNN dalam pasukan kuning dan dia menyertai secara berkumpulan. Untuk acara pertama, PSNN jadi peserta pertama dan dia yang memulakan. Jauh meninggalkan teman-teman pasukan lain, dia membawa bola dengan penuh karisma, rileks tetapi begitu menyakinkan. Yang lain jauh ketinggalan. Akhirnya kuning mencipta kemenangan. (Aku yang lebih bersorak)

Acara yang kedua, lari dalam guni, PSNN nampak sungguh ceria walaupun dia menjadi perserta terakhir pula. Melihatkan prestasi teman-teman di hadapan yang tidak menyakinkan, aku lihat wajah PSNN berubah kemerahan. Mungkin dia juga menjangkakan kekalahan. Mana tidaknya, pasukan lain yang jauh ke hapadan, kuning masih ada dua orang lagi di depan. Namun atas sikap sporting semua, PSNN menghabiskan acara, dia menyaruing guni, berlari hebat walaupun pasukan lain dah meraikan kemenangan. Bangga dengan PSNN yang penuh semangat kesukanan.

Terakhir ada acara ibubapa dan anak, aku dan Papa diajak turut serta. Hanya suka-suka. PSNN dapat pingat/medal untuk acara bola golf, tergantung di lehernya sentiasa. Selepas tamat acara sukan, aku segera ke RS pula,merancang untuk memberi surprise kepada guru-guru PSNN.

Singgah di kedai kek, beli perisa mangga dan bawa ke RS, tadi guru2 PSNN kata mereka mahu datang makan tengah hari. Bila mereka sudah selesai makan, aku dan PSNN membawa kek, siap suruh semua tiup lilin lagi. Aku mahu PSNN menghargai. Mereka itulah guru beliau yang pertama dan seharusnya PSNN mengingati detik2 ini.

Malam-Pulang ke rumah, PSNN yang sudah berpakaian tidur masih memakai medal di lehernya. Bila dia lena, barulah aku menanggalkannya. Itulah medal pertama dia, biarlah dia merasakannya, meraikankan kejayaannnya dengan cara dia.

22 MEI-PSNN cuti sekolah hari ini kerana bersukan semalam. Papa ke Jakarta lagi. Aku dan R ke kedai servis mesin basuh dan pintu, untuk membaiki kedua-dua benda itu. Bila selesai, rasa lega kerana sejak beberapa minggu lalu aku mahu melakukannya. Mesin basuh di rumahku tidak boleh spin dan pintu dapur rumahku hampir terkopak (kena air dan mengembang agaknya).

0 Comments:

Post a Comment

<< Home